tirsdag 10. mars 2009

Engelsk time med jentene.

Hver kveld, mellom ni og ti, pleier Jeff å ha engelsktime for jentene. Men siden han var satt litt ut av spill etter fallet, mente Fader Thomas at jeg skulle ha time med dem i stedet.

Det var fullt oppmøte, alle ti kom. På veggen i oppholdsrommet hang ei lita tavle og jenten satte stolene disiplinert på to rekker mot tavla.
Det ble i overkant klasseromaktig for meg, så jeg ba dem sette stolene i en stor ring rundt sofabordet heller.

Jeg fortalte om hvor i verden Norge er... og hvor sosialt forskjellig Norge er fra India. At i Norge må vi finne ektemake selv og at foreldrene ikke er med å bestemmer hvem man kan gifte seg med. Og etter at vi er gift bor paret ikke sammen med foreldrene.
Ei av jentene lurte på om foreldrene fikk være med på bryllupsfesten eller om de er helt lukket ute?

I Norge kan man gifte seg om igjen dersom man blir skilt, og det er ikke uvanlig at de har barn på hver side før de kommer sammen og får et eget barn.

De så alvorlig sjokkert ut.
Det verste som kan skje indiske kvinner er at de blir forlatt av mennene sine, det har skjedd for to av jentene her. Inntektskilden og beskyttelsen forsvinner og det er stor fare for fattigdom og seksuell trakassering.

Jeff er en spesielt dårlig person synes de. Han er skilt to ganger og i tillegg bodde han sammen med ei dame i fem år uten å gifte seg med henne en gang.

Jeg prøvde å forklare at i Norge og vesten er kvinnene økonomisk sikret og skilsmisse er ikke det samme som nød og elendighet. Jeg føler at jeg ikke fikk forklart dette helt skikkelig.
Hadde lyst til å fortelle om friheten til vestens kvinner og gi dem litt inspirasjon til å frigjøre seg, men det kunne se ut som om de ble mer skremte over situasjonen i vesten.

Jeg forklart om vinter og snø og kulde. De spurte hvordan barna kunne leke når det var så kaldt. Så begynte jeg en inngående forklaring på hvordan lage en snømann.
At vi først lager en snøball og så ruller den i snøen til den blir stor..og så setter tre oppå hverandre. Så setter vi på øyne, gulrot til nese og skjerf.

Stakkars barn sa de, kom til oss med barna om vinteren så kan de leke hos oss.

Begrepet snø var et helt nytt begrep for dem og de hadde ikke en gang sett det på bilde.
Fader Thomas grep inn og forklarte om vann som blir is og snøkrystaller, for å illustrere snøfall hentet han et glass med corn flakes, tok en neve og kastet corn flakes opp i luften.
Corn flakes falt tungt til gulvet som veldig regntung sludd.

Folk i skandinavia er blonde og har blå øyne fortalte jeg videre.
Etter å ha forklart hvilken farge blond er kom tre jenter for å sjekke håret mitt. De fant ingen blonde hår og lurte på hvorfor jeg ikke var blond?

Det siste som måtte belyses var midnattsolen. Jeg fortalte om lyse kvelder og at helt i nord- Norge var det som 24 timer om sommeren.
De satt med store øyne, dette hadde de lyst til å oppleve.

Så var timen over....